جشنواره ملی حاتـم (حمایت از تولید ملی)
اولین رویداد دستاوردمحور ایران

در ایران معاصر با توجه به شرایط اقتصادی موجود و چیدمان دولت ­های پیش از انقلاب، سال ­ها موضوع سرمایه و سرمایه­ داری امری نکوهیده و سرمایه­ داران عناصری وابسته به حاکمیت و زالو صفت شمرده می­شدند. این نگرش نسبت به فعالان اقتصادی تا سال­ های بعد از انقلاب ۵۷ نیز ادامه داشت؛ تا به مرور گفتمانی نو شکل گرفت و تولید و ایجاد ارزش افزوده را امری مقدس و نیازمند سرمایه ­گذاری دانست و صاحبان تولیدی­ ها و بنگاه ­های اقتصادی، کارآفرین نامیده شدند و بخش خصوصی نیز مجال  فعالیت و رقابت سالم و شفاف اقتصادی یافت.
لکن در سال­ های اخیر تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش نموده ­اند تا با اقداماتی تشویقی در ترویج فرهنگ و نگاه مثبت به فعالان اقتصادی به عنوان ستون ­های اقتصاد ملی گام­ هایی جدی بردارند و سیاست­ های ابلاغی اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی به صراحت توسط مقام معظم رهبری به این امر پرداخته­ است.
در بند 20 سیاست­های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صراحت موضوعاتی همچون ایجاد ارزش ­افزوده، تولید ثروت، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد از اولویت ­های نظام جمهوری اسلامی و اموری شایسته تقدیر تلقی شده ­اند و در بند 21 نیاز به گفتمان­ سازی و ترویج ابعاد اقتصاد مقاومتی از طریق محیط­ های علمی، رسانه­ای و آموزشی تصریح شده است.
از آنجا که ایرانیان در تمامی ادوار تاریخ جوانمردی و بخشایندگی را ستوده ­اند و فارق از هرگونه قومیت­ گرایی و تعصب، انسان­ هایی را که منشا آثار خیر و صلاح در زمانه خود بوده ­اند تجلیل نموده­ اند؛کلمه حاتم که در فرهنگ ما ایرانیان با نام جوانمردی سخی و بلند نظر با نام ٬حاتم طایی٬ پیوند خورده است و به اختصار (حـمایت) ( از ) (تـولید) (مـلی) را نمایش می­دهد برای این طرح برگزیده شده است.
این طرح بر آن است تا بتواند فصل مشترکی باشد میان بخش­ های حامی تولید رقابت­پذیر ملی، که با ایجاد فرصت،زیرساخت و تسهیلات مناسب در این امر می­کوشند و بنگاه­ های اقتصادی موفق کشور که از طریق خلق ارزش افزوده در راستای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود و جلب اعتماد مصرف­کنندگان داخلی و بین­ المللی تلاش میکنند و می­کوشیم بازتعریفی داشته باشیم از درون­زایی و برون­گرایی مد نظر اقتصاد مقاومتی.

 دیباچه جشنواره

تحليلگران سال 1402 را سالي بسيار دشوار براي اقتصاد ايران مي دانند. بسياري از فعالان اقتصادي معتقدند شرايط فعلي اقتصاد ايران را مي توان به غريقي تشبيه كرد كه تلاش ميكند خود را روي آب نگه دارد.
ارزیابی‌ها حاکی است توسعه‌نیافتگی کشور حاصل عدم به‌کارگیری صحیح در تخصیص منابع و ایجاد فضای سالم به دور از فساد است.
در شرايط جاري با توجه به فضاي سياسي و اقتصادي حاكم، توفيق اجراي اصلاحات اقتصادي وجود ندارد. از اين رو به منظور اتخاذ برنامه‌هاي سرنوشت‌ساز اقتصادي و قرار دادن ايران در ريل توسعه و پيشرفت، نظام تصميم‌گيري اقتصادي كشور بايد براي يك مرحله گذار به صورت متمركز و بر اساس حمايت و اعتماد حاكميت طراحي شود تا بتواند با تكيه بر مشورت از نخبگان، تصميمات موثر اقتصادي را اتخاذ و با قدرت بر اجراي آن نظارت كند.
اينك نوبت رهبران و نخبگان سياسي جامعه است كه با استفاده از قدرت موثر سياسي، نظام تصميم‌گيري و سياستگذاري كشور را، با اولويت بخشيدن به توسعه قدرت اقتصادي، با اتخاذ الزامات و پيش‌شرط‌هاي داخلي و خارجي آن رهنمون كنند.
در چنين شرايطي لزوم فعاليتهاي عملياتي با حضور نخبگان سياسي تصميم گير و تصميم ساز در كنار فعالان برتر اقتصاد ايران جهت تشريح راهبردهاي ملي اقتصاد و ايجاد انگيزش در اين بخش راهبر كشور امري است حياتي و غير قابل انكار.
لذا جشنواره ملي حاتم با اين تفكر كه در شرايط حساس سياسي و اقتصادي كشور بايد از فضاي شعارگونه فاصله گرفت و اقدام و عمل را در دستور كار قرار داد تلاش دارد به دوسوي دولت و بخش خصوصي اقتصاد كشور ورود كند و آسيب شناسي حقيقي انجام دهد. بي شك اقدامات اين­چنيني جهت تحقق توسعه اقتصادي و قرار گرفتن در ريل پيشرفت ضروري است.

 ضرورت برگزاری

محورهای جشنواره

محور اصلی جشنواره ایجاد ساز و کاری علمی است تا با رویکردی تشویقی و ترویجی به شناسایی نقاط بهبود سازمان های اقتصادی ایرانی بپردازد و با تعریف پروژه های بهبود در توسعه آنان بکوشد

اهداف جشنواره

مهم ترین هدف جشنواره ایجاد سازمان هایی است که با ایجاد ساختارهای توسعه یافته در محیط داخلی و پیرامونی خود امکان پیوستن با اقتدار به زنجیره ارزش جهانی را دارا باشند


راهبردهای جشنواره

راهبرد کلیدی جشنواره استفاده از تجربیات ملی و بین المللی در حوزه برندسازی اقتصادی و ایجاد سازمان هایی مولد و ارزش آفرین در فرآیند ایجاد تولید ناخالص ملی با ارزش افزوده بالاست

چشم انداز جشنواره

چشم انداز جشنواره ایجاد بستری پویا برای ذینفعان حوزه تولید و تجارت تا از طریق هم افزایی بتوانند موانع توسعه پایدار اقتصادی را رفع نمایند و در طراز جهانی ایجاد مزیت رقابتی نمایند

شیوه حضور در فرآیندهای ارزیابی

این رویداد کشوری که با حضور حداکثری مسئولان نظام و مدیران برندهای برگزیده صنعت و اقتصاد ایران از ۳۱ استان کشور و با مشارکت دولت و مجلس برگزار خواهد شد، در نظر دارد با تمرکز بر محور ارزیابی نقش،‌ جایگاه و  توانمندی­ هاي بالقوه و بالفعل سازمان­ های ملی و نیز بنگاه ­های اقتصادی ایرانی در افزايش توليد ناخالص داخلی  نسبت به معرفي طرح های مولد و ارزش آفرین  در بخش ­های خصوصی و دولتی اقدام نماید.
از برگزیدگان که صلاحیت­ و شایستگی ایشان در همراهي با كشور در مقاطع خطیر و حساس اقتصادی بر مبنای اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بواسطه مدارک مثبته و مشاهدات عینی احراز گردد، در قالب اعطاي نشان ملی حاتم در سه محور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قدرداني خواهد شد.

1

سازمان ها و بنگاه های اقتصادی که در زنجیره ارزش تولید ناخالص ملی سهم قابل توجه و عملکرد قابل تقدیری داشته اند با هماهنگی دبیرخانه و بر اساس مزیت رقابتی خود در فرآیند ارزیابی ثبت نام خواهند نمود .

ثبت نام در فرآیند

۲

سازمان ها پس از ثبت نام و دریافت فرم های ارزیابی نسبت به تکمیل فرم و ارسال مستندات در یکی از 15 محور اصلی جشنواره اقدام می نمایند و با همکاری دبیرخانه علمی نسبت به دفاع از عملکرد خود اقدام می نمایند.

تکمیل و ارسال مستندات

۳

پس از تکمیل فرآیند ارزیابی توسط کمیته علمی و تایید توسط شورای عالی راهبری نتایج نهایی خواهد شد و در آیین اختتامیه جشنواره سازمان ها و برندهای برگزیده توسط مقامات عالیرتبه اقتصادی کشور تقدیر شده و نشان لیاقت و ارزش آفرینی دریافت می نمایند.

ارزیابی و اعطای جوایز

در صورتی که مجموعه حایز شرایط کیفی لازم در محور انتخابی نباشد، دبیرخانه علمی می تواند نسبت به لغو ثبت نام جایزه و عودت وجوه و نیز ارائه راهکارهای اصلاحی و توسعه ای جهت بهبود فرآیندها برای حضور در فرآیندهای ارزیابی سال های آتی اقدام نماید و بر اساس نظامنامه طرح هیچ گونه تضمینی برای اهدای جوایز در صورت عدم کسب حد نصاب های لازم وجود نخواهد داشت.

دریافت مستندات پنجمین دوره جشنواره


در دوره چهارم انقلاب صنعتی که از آن به عصر برند تعبیر می‌شود بخش عمده‌ای از درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه‌یافته را حقوق ناشی از مالکیت فکری و معنوی برندهای آن ممالک تشکیل می دهند. برندهایی که حتی اگر فعالیت‌ها یا تولیداتشان را در سرزمین غیر‌مادری انجام ‌دهند عمده منافع و مواهب حاصل از فروش را نصیب مردمان سرزمین مادری می‌کنند. امری که در کشور ما سال‌هاست مغفول مانده و حتی گاهی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولد و تثبیت جایگاه یک برند به علت عدم آگاهی و غفلت مالکان و یا بنیانگذاران آن‌ها نتوانسته اثربخش و مفید باشند و مجموعه عمر خود را به عمر مالک خود گره زده است. برند در دنیای امروز بیانگر عزت و اقتدار ملی کشورهاست و با ورود خود به سرزمین‌های دیگر و با فتح بازار آن پرچم سرزمین صاحب نام تجاری را بر فرازش به اهتزاز در می‌آورد.
لذا در نظر است به استناد ماده 20 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه، به معرفی طرح های ارزش آفرین و مولد کشور در جشنواره ملی حاتم بپردازیم و از خدمات ارزنده ایشان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قدردانی نماییم.​​​​​​​

 محورهای مصوب ارزیابی رویداد

  • اجرای موفق پروژه‌های عظیم ملی با استفاده از توان و تخصص بومی و ملی به اذعان و تایید کارفرما
  • تولید محصولات های‌تک و با فناوری پیشرفته با هدف تامین نیازهای صنایع و بازار داخلی
  • اقدامات، طرح‌ها و پروژه‌های شاخص زیست محیطی که منجر به ایجاد یک برند سبز شده باشد
  • فعالیت‌های قابل توجه عام‌المنفعه و اقدامات هدفمند در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)
  • عملکرد قابل توجه و قدرتمند در سطح بین‌المللی اعم از فعالیت‌های صادراتی و یا کسب جوایز معتبر بین‌المللی
  • انجام موفق پروژه‌های مرتبط با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ( با قابلیت ارجاع به هریک از 24 بند)
  • انجام طرح‌های توسعه‌ای قابل قبول در سازمان با رویکرد کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار
  • ایجاد زیرساخت و بستر مناسب جهت توسعه گردشگری و توریسم به صورت تخصصی
  • ظرفیت‌سازی و ایجاد بستر مناسب در جهت تامین امنیت پایدار غذایی
  • اصالت، قدمت و صیانت از نام تجاری ( برندهای با عمر بالاتر از 50 سال )
  • رهبری بازار و پیشتازی در حوزه صنعتی تخصصی به اذعان فعالان و صاحبنظران
  • نوآوری، ثبت اختراع و ایجاد کسب‌و‌کار مبتنی برمزیت رقابتی دانش‌محور و فعالیت‌های شاخص تحقیق و توسعه
  • بازطراحی و مهندسی معکوس محصولات استراتژیک با استفاده از دانش بومی در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی
  • عملکرد مثبت در عرصه سلامت و سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه توریسم سلامت محور
  • ایجاد کسب‌و‌کار مبتنی بر مزیت رقابتی خاص و کشف بازار منحصر بفرد (تئوری اقیانوس آبی)

همراه با برگزیدگان حاتم

سازمان ها، برندها و موسسات اقتصادی، صنعتی و خدماتی که یقین دارند در مسیر توسعه و آبادانی کشور گام های ارزشمندی برداشته اند و بر این باورند که دستاوردهای سازمان متبوعشان ارزش آفرین بوده است؛ می توانند با بررسی 15 محور مصوب جشنواره هرآنچه از منظر ایشان شایسته تقدیر است، در قالب اسناد و مدارک مثبته به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.
دبیرخانه علمی جشنواره با بررسی اسناد و ضمن تعامل با نمایندگان سازمان متقاضی جهت تکمیل و تجمیع مستندات لازم و در صورت احراز شرایط، طرح و پروژه ایشان را در فهرست موارد مورد تایید قرار داده و در اختتامیه جشنواره در قالب اعطای نشان و اعتبارنامه عالی حاتم (لیاقت و ارزش آفرینی اقتصادی) تجلیل خواهد نمود.

همکاری های ما با متولیان

  از آنجا که هم ­افزایی در بخش اقتصادی، راهکار تحقق و شکوفایی اقتصاد مقاومتی است و لازمه به سامان نشستن و منشا اثر بودن هر فعلی،  همراهی دیدگاه ­ها و تفکرات مختلف با زوایای دید متفاوت است تا نگاهی جامع ­نگر و جمیع ­الاطراف محقق شود؛ این دبیرخانه از ابتدای آغاز به فعالیت خود تلاش نموده است تا با سازمان­ ها و نهادهای مختلف دولتی و  خصوصی همکاری نماید.
این امر باعث شده است تا در تمامی مراحل تصمیم­ گیری و تصمیم سازی دبیرخانه طرح، زوایای پنهان موضوعات بررسی شود و نقشه راه تحقق آرمان­های همراهان این رویداد ملی نقشه ای جامع و کلان­ نگر باشد.
لذا تلاش خواهیم نمود این تفکر را به عنوان منشور و خط­مشی راهبردی ستاد برگزاری تا انتهای مسیر حفظ و حراست نماییم.